New000000 
New 
New Cel New 


Tapen & Bandageren

 


Definitie tapen
New Cell
Het ondersteunen van een zwakke plaats van het lichaam, door bepaalde bewegingen te remmen die spanning zouden kunnen uitoefenen op het verzwakte gebied, maar zonder de overige functies te beperken. (L. Peterson, P. Renstroem in sportletsel)

Preventief tapen
New Cell
Preventief tapen is niet weg te denken in de sportwereld en uit onderzoek is gebleken dat door het preventief tapen van de enkel 71% minder kans is op een blessure. Het voorkomen van blessures of in ieder geval het minimaliseren van de kans op blessures is van essentieel belang. We willen immers met plezier en zonder pijn onze geliefde sport kunnen uitoefenen. Fitness, voetbal, hardlopen, hockey en tennis zijn de risicosporten waar jaarlijks 880.000 blessuregevallen voor komen. Dit aantal dient natuurlijk gereduceerd te worden. In de sportmedische wereld worden talloze middelen gebruikt om blessures te voorkomen, één daarvan is het preventief tapen.
0
Sporttape wordt voornamelijk aangebracht om de gewrichtsband bij maximale belasting te ondersteunen. Preventief tapen wordt voornamelijk bij de volgende gewrichten toegepast.
  • Knie
  • Pols
  • Enkel
  • Elleboog
  • Duim
Het is echter ook mogelijk spiergroepen te tapen zoals de kuit, bovenbeen (quadriceps, hamstring en adductoren), en arm (biceps en triceps)
Preventief tapen zorgt voor meer stabiliteit en geeft een betrouwbaar gevoel bij korte, snelle bewegingen. Ieder gewricht of spiergroep heeft natuurlijk zijn eigen taping-methode. Bron:https://desporttapestore.nl/preventief-tapen

 

 

Tips, adviezen 
  • Tapen moet je leren door instructies van anderen en door het zelf te doen
  • Nooit tapen op een reeds bestaande huidbeschadiging
  • Eerst in te tapen gebied ontharen is aan te raden
  • Bij een zwelling: wees voorzichtig met tapen, eventueel eerst zwachtel aanbrengen
  • Begin te tapen op het gezonde deel van het lichaam, daarna het gekwetste deel
  • Eerst twee ankers aanbrengen, boven en onder het gewricht, (tape kleeft eerder aan tape dan aan huid)
  • De beschadigde gewrichtsband moet tijdens het intapen ontspannen worden gehouden
  • Geen plooien of kreukels in de tape laten komen
  • Tape voorzichtig verwijderen in verband met huidbeschadigingen
  • Sporter weet zelf of tape goed zit. Bij schuren, irriteren of pijn moet de tape opnieuw worden aangebracht
Wanneer er op de huid getapet wordt en er ontstaat huidirritatie of je krijgt jeuk, verwijder de tape dan meteen. Zorg er tevens voor dat de tape niet langer dan twee dagen op je huid blijft zitten. Hiermee voorkom je eventuele huidbeschadigingen.

Info


Inhoud: Bron: Open:
Gebruik en aanleggen van een enkelzwachtel https://www.hagaziekenhuis.nl
Informatie over tapen www.bhvplus.n
Tapen en bandageren bij enkelbandletsels https://fagginge.home.xs4all.nl
Informatie over Kinosiotaping (verschil Kinosiotaping en sporttaping) http://home.kpn.nl/ggdekruijff
Preventie enkelbandage https://www.sportzorg.nl
Preventie enkeltape https://www.sportzorg.nl





Meer links en PDF's


 

   
 


New000000 
New 
New Cel New