Bij de Tempo Shuttle Run Test, test je het a-cyclisch anaërobe uithoudingsvermogen.
De test die ook wel de 300 meter run-test wordt genoemd is feitelijk een lange sprint-test en test de anaërobe capaciteit die belangrijk is voor het uitvoeren van korte intense uitbarstingen van inspanning.

Warming-up:
Zorg ervoor dat door de deelnemers voor de test een goede-uitgebreide warming-up uitvoeren, met inbegrip van loop, rek/stretch oefeningen en afsluitend van enkele korte sprints.

Organisatie:
Plaats 6 kegels of pilonnen op een afstand van 10 meter van elkaar

Uitvoering:
Op teken van de trainer probeert de speler zo snel mogelijk 300 meter af te leggen (10 - 20 - 30 - 40 - 50 meter heen en terug)

Assistenten
Het aantal deelnemers die tegelijk kunnen starten is afhankelijk van het aantal trainers-assistenten (zie afbeelding)


Scoringstabel


Opmerkingen:
  • De 300 m. Tempo Shuttle Run Test is een zware test. Test niet toepassen op ongetrainde spelers en op te jonge spelers (verzuring)
  • De testresultaten kunnen sterk worden beïnvloed door de motivatie van de deelnemer
Variatie:
In plaats van de 300 m. T-S-R-T kun je de test ook halveren naar 150 meter (zie afbeelding)

Hartslag meten
In plaats van gebruik te maken van een scoringstabel kun je ook meten op de hartslag. Je voert een test uit aan het begin van het seizoen, je meet de hartslag van de speler door zijn pols 15 seconden te tellen, vermenigvuldigen x 4, of door gebruik te maken van een hartslagmeter.
Na enige tijd voer je een 2e test uit, heeft de speler nu een lagere hartslag dan bij de 1e test dan weet je dat de speler conditioneel sterker is geworden.