Afbeelding invoegen
Afbeelding invoegen
 
De wedstrijdbespreking (voorbespreking)
 
Diegene die zelf gevoetbald hebben zullen de wedstrijdbesprekingen van de diverse trainers nog wel herinneren. Ik ben een van de weinige die een trainer heeft meegemaakt die voor de wedstrijd een bespreking hield van 40 minuten! De groep en de individuele speler werd(en) helemaal volgepropt met opdrachten en taken. Helemaal suf geluld gingen wij ons omkleden en als je niet zorgde dat je snel op het toilet zat dan kreeg je in de kleedkamer nog een preek! Deze trainer hield het (gelukkig) maar negen wedstrijden vol. Als je nu aan mij of aan mijn toenmalige teamgenoten zou vragen of ik /wij er iets van opgestoken heb(ben),,Nee totaal niet,, Ik kan me trouwens ook niet herinneren of ik iets van die man geleerd heb. Later ben ik deze trainer nog eens tegen gekomen en hij zei, Mijn wedstrijdbesprekingen waren te abstract en voor jullie van een te hoog niveau. Jullie hadden het moeilijk om de essentie daarvan op te pikken, Dus nu nog steeds heeft hij er helemaal niets van begrepen.

Duizenden besprekingen
Ieder weekend worden er duizenden besprekingen gehouden. Of het nu een vriendenteam is uit de lagere regionen van het jeugdvoetbal, een zesdeklasser of een team uit de topklasse. Voor de wedstrijd houdt de trainer/coach een bespreking. Een wedstrijdbespreking varieert van het noemen van de opstelling door de trainer, met de daar bijhorende strijdkreten als "we gaan er tegenaan, we gaan winnen vandaag" tot een uiterst langdurige en saaie monoloog zoals hierboven beschreven. Als je maar lang genoeg voetbalt dan heb je heel wat besprekingen meegemaakt en weet je dat iedere trainer/coach zijn wedstrijdbespreking op zijn eigen unieke wijze presenteert. Maar wat is nu eigenlijk een goede wedstrijdbespreking?

Wedstrijdbespreking voetbalstructuur



Voor een trainer/coach begint de wedstrijdbespreking van de komende wedstrijd eigenlijk al direct al na afloop van de laatst gespeelde wedstrijd. Hij heeft in de laatste wedstrijd weer veel informatie in zijn trainersbol opgeslagen en hij weet dat bepaalde spelbedoelingen en voetbalhandelingen in de komende wedstrijd anders moeten verlopen om die wedstrijd te kunnen winnen. Op de dinsdag of maandagtraining vertelt de trainer/coach in zijn (korte) nabespreking zijn visie op de afgelopen wedstrijd, en gaat inhoudelijk in hoe het de komende wedstrijd anders moet. Hier begint zijn voorbereiding op zijn wedstrijdbespreking en in de trainingen zal hij vormen aanbieden om de spelers een houvast te bieden om de komende tegenstander goed te bestrijden. Op de wedstrijddag houdt de trainer/coach dan zijn wedstrijdbespreking waarin hij kort herhaalt wat er de afgelopen week allemaal besproken en getraind is.
Hij gaat in op de volgende 3 punten:
  1. Teamfuncties algemeen: Hoe opbouwen, scoren, storen en doelpunten voorkomen
  2. Teamtaken: Algemeen: wat wordt van eenieder verwacht, iedereen moet elkaars taken weten. Specifiek: taken individuele speler en de leermomenten van de speler
  3. De taken bij spelhervattingen en dode spelmomenten
zie afbeelding

Wedstrijdbespreking jeugd
Straal vooral uit:we hebben er zin in.Spelers komen om te voetballen, niet om naar jou verhaal te luisteren. Alles wat de trainer/coach zegt in een wedstrijdbespreking moet daarom welgekozen zijn. Kies voor één, twee of drie algemene accenten die voor iedereen gelden. Pik er (zeker bij de jongste jeugd) niet één individu uit, en stel hem zeker niet als negatief voorbeeld. Buiten de algemene accenten stel je één of twee doelen binnen de structuur van het voetballen, in aanvallen en verdedigen.
Benoem daarbij accenten die je al bij vorige wedstrijden en op de training onder de aandacht hebt gebracht.

New Cell
Voorbeelden accenten wedstrijdbespreking leeftijdscategorieën 
New Cell
Onder 6 t/m onder 10: Bij deze leeftijden gaat het vooral om de kinderen in een korte toespraak te enthousiasmeren. "Wat gaan we doen vandaag?' winnen roepen ze en scoren! 'Oké maar we moeten wel proberen als de tegenstander de bal heeft om de bal snel terug te veroveren, net als op de training afgelopen dinsdag, want dat deden jullie heel goed'! Hoe deden we dat ook alweer? Bij de antwoorden die je krijgt ga je in op de positieve dingen van de laatste training. "Als jullie vandaag het net zo goed doen als afgelopen dinsdag zou ik heel erg trots op jullie zijn, kom we gaan naar buiten, heel veel plezier vandaag"

Onder 11 t/m onder 13: Idem als bespreking hierboven, maar hier kun je met je spelers al bespreekbaar maken wat je tijdens de wedstrijd wil gaan doen. Hier kun je al één of twee specifieke onderdelen centraal stellen. Bijvoorbeeld, het inspelen van de bal naar de spitsen. Het gaat er dan om wat je daar als team aan moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Dat maak je bespreekbaar en visualiseer je eventueel door het bord te gebruiken.

Onder 14 t/m onder 15: Een wedstrijdbespreking is vanaf de C-junioren van belang. Het is raadzaam om per linie 2 opdrachten mee te geven in een wedstrijd. Vervolgens is het van belang om deze opdrachten tijdens de rust te evalueren met het team. Zowel bij de wedstrijdbespreking, tijdens de rust en na de wedstrijd is het van belang constant terug te komen op het verhaal van je wedstrijdbespreking. Op deze manier bouw je gedurende het seizoen een perfect afgestemde speelwijze voor je team op.
Hou het alstublieft simpel!

Onder 16 t/m senioren: 
  1. Bijzonderheden:  blessures in het team, scheidsrechter, weersomstandigheden en de toestand van het veld, tegenstander, stand op de ranglijst of het belang van de wedstrijd.
  2. Specifieke informatie over de tegenstander: (indien nodig) spelhervattingen, speelwijze etc.
  3. Opstelling doornemen: zonder nog de teamtaken te noemen, werk met de nummers op de positie, 
  4. Doelstelling deze wedstrijd: teamfunctie aanvallen, teamfunctie verdedigen
  5. Teamfunctie aanvallen: hoe wil je de opbouw zien en wat zijn de teamtaken per speler in de opbouw ? ( welke invloed heeft een tegenstander hierop ? ), wat zijn de taken per linie tijdens de opbouw zoals jij dat graag wil zien ?, op welke manier gaan we kansen creëren? ( hierbinnen ook weer de teamtaken !) hoe ga je opbouwen tegen een team die veel druk zet, maar ook hoe ga je opbouwen tegen een team die zich laat inzakken met het team?
  6. Teamfunctie verdedigen: waar beginnen we met verdedigen? ( eigen helft, helft van de tegenstander etc.) welke teamtaken liggen daar dan per speler, maar ook voor elke linie, hoe ga je verdedigen tegen de opbouw van een tegenstander?  hoe ga je verdedigen t.o.v. de positie van de bal en de tegenstander. (knijpen)
  7. Teamfunctie omschakelen: komt terug binnen de zowel de teamfunctie aanvallen als verdedigen !! 
  8. Motiveren
Geef een duidelijke structuur aan in een bespreking en spring niet van de hak op de tak. Leg duidelijk accenten aan zoals jij het graag wil hebben en ben vooral heel duidelijk ! Werk met vraag en antwoord met spelers. Gebruik het bord ( visueel )

Motiveren
De wedstrijdbespreking moet er voor een groot deel op gericht zijn dat de spelers er zin in hebben en met vertrouwen aan de aftrap staan. Dat heeft een veel groter effect dan de hoeveelheid informatie die zij vooraf hebben gekregen. De speler(s) moet voelen dat de trainer vertrouwen in hem heeft. Het grootste deel van het niveau dat je in de wedstrijd gaat halen, wordt niet bereikt door alle informatie die je hebt maar door het gevoel waarmee je aan de wedstrijd begint.

Iedere trainer die maar lang genoeg traint zal zijn eigen ludieke stijl ontwikkelen om zijn spelers te motiveren. De ene trainer zal dit doen door een opzwepende beat door de kleedkamer te laten galmen en de ander zal dit doen door een luchtige humorvolle bespreking te houden met sterke anekdotes.
Maar alle trainers hebben maar één doel en dat is zijn team ontspannen en blakend van zelfvertrouwen het veld opsturen voor het spelen van de zoveelste belangrijke wedstrijd.



Tips
  • Zorg aanvang van de bespreking (zeker bij selectieteams) dat de wisselspelers uitleg hebben gekregen omtrent hun reserverol.
  • Zorg dat je van te voren weet waar je de wedstrijdbespreking wilt houden! Zorg ook voor een alternatief, zeker bij uitwedstrijden bij de jeugd komt het nog wel eens voor dat je met een ander team het kleedlokaal moet delen.
  • Zorg als je de wedstrijdbespreking in de bestuurskamer wilt houden dat je dit vooraf kenbaar hebt gemaakt zodat de bestuurskamer vrij is!
  • Zorg dat er voldoende hulpmiddelen zijn en dat alles klaar ligt voor de bespreking
  • Zorg dat in je thuiskleedlokaal een whitebord hangt met magneten en of stiften. (voor in de rust)
  • Bereid je wedstrijdbespreking voor: Of thuis op een flipover of je bent op tijd aanwezig op de club om je opstelling/doelstellingen etc. op het bord te zetten.
  • Laat de wedstrijdbespreking hooguit 15 minuten duren
  • Werk systematisch, niet van de hak op de tak
  • Praat in 'hun taal' niet te strak. Humor hoort erbij
  • Durf vragen te stellen

  • Laat spelers nadenken en meedenken over de speelwijze
  • Maak spelers verantwoordelijk voor hun eigen ideeën
  • Bevraag ook individuen 
  • Noem namen in je bespreking en bevraag hen. Dit houdt de groep scherp
  • Ben er van bewust dan jonge spelers zich niet erg lang kunnen concentreren
  • Bespreek met de spelers wat zij kunnen verwachten en wat er van hun wordt verwacht
  • Koppel terug naar een vorige activiteit (training en/of wedstrijd)
  • Vat samen wat er besproken is en 'MOTIVEER'
  • Probeer een onzekere of teleurgestelde speler nog een keer te benaderen voordat hij/zij zich om gaat kleden

         




 Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen