Sporttraining: Vormen en Definities

Aerobics
Aerobics is een fysieke training op muziek. Kracht, flexibiliteit en coördinatie worden getraind. Aerobics is in de jaren 60 geïntroduceerd in de Verenigde Staten als een oefening om hart en longen te versterken.
0
Agility training
Agilitty staat voor wendbaarheid en voor de kwaliteit van snelheid die de speler kan leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten zoals voetbal. Bij voetbal moet een speler snel zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte wendingen uit te kunnen voeren. Voorwaarts, achterwaarts, draaien, keren, stoppen en starten zijn dan ook de belangrijkste onderdelen die bij Agility worden getraind.
0
Alitude training
Alitude training (hoogtetraining) is aërobe training hoog boven de zeespiegel, waar zuurstof niveaus lager zijn. Het wordt gebruikt om de aërobe conditie snel te verhogen.
0
Balans en stabiliteitstraining
Voor ons lichaam betekent "stabiel zijn"met zo weinig mogelijk inspanning in balans zijn. Stabiliteitstraining is er op gericht de kleine spieren, door middel van oefeningen o.a. een oefenbal, aan het werk te zetten. Het gaat bij balans en stabiliteitstraining dan ook vooral om de techniek van de beweging en niet om de kracht waarmee de beweging wordt uitgevoerd.
0
Cardio training
Cardio is een afkorting van 'cardiovasculair' wat letterlijk betekent "met betrekking tot hart en bloedvaten". Cardio is elke vorm van lichaamsbeweging met een lage tot matige intensiteit waarbij je veel zuurstof nodig hebt en is dus een aërobe trainingsvorm. Tijdens cardio training is je hartslag een aaneengesloten periode verhoogd, de constante hartslag zal je conditie doen verbeteren. Cardio is een fitness activiteit die door jong en oud wordt beoefend. Het voordeel van fitness is dat iedereen kan kiezen welke Cardio het beste voor je is en kan beoefend worden wanneer dit gepast is.
0
Circuit training
Circuit training is het uitvoeren van een reeks oefeningen en/of spelvormen in een daarvoor speciaal opgesteld circuit. Elke activiteit vindt plaats in een "station". Het kan worden gebruikt om snelheid, behendigheid, coördinatie, balans of kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren. In Nederland is de circuit training (in voetbal) vooral bekend bij de E- en F pupillen en is destijds geïntroduceerd door de KNVB om vooral de jonge spelertjes 'zonder veel tijdverlies' de basisvormen van het voetbal te laten beoefenen.
0
Coördinatietraining en looptechniek
Coördinatietraining betekent het aanleren van bewegingen en het verbeteren van de houding. Een verbeterde coördinatie, souplesse of startsnelheid stelt spelers in staat technisch en inzichtelijk betere keuzes te maken met en zonder bal en zo een groter aandeel in de wedstrijd te hebben. Een goede looptechniek spaart krachten zodat vaker en met een hogere snelheid kan worden gelopen. Met coördinatietraining moet al op jongere leeftijd worden begonnen. Het zenuwstelsel is dan nog beïnvloedbaar. Dit type training moet 2 -3 keer per week gedurende 15 minuten worden gedaan, bijvoorbeeld in de vorm van een warming-up.
0
Core stability training
Core stability training heeft als doel de romp-spieren die het centrum van het lichaam stabiliseren te versterken. De belangrijkste spieren van de core zijn de dwarse schuine buikspier, de mulitfidi (skeletspier in de romp) het middenrif, de spieren van de onderrug en de bekkenbodemspieren. Core Stability training activeert dus een groot aantal spiergroepen. Een van de oudste vorm van Core Stability is Yoga. Centraal bij Core stability training staat eigenlijk voor het versterken van een onderdeel van het lichaam waar de speler tijdens de wedstrijd het meeste last van heeft.
0
Cross training
Cross training is het verbreden van je algehele fitheid. Cross training is een vorm van fitness, die het beste van verschillende sporten met elkaar combineert. Bijvoorbeeld een voetballer maakt gebruik van de krachttraining van hoogspringer om hoger te kunnen springen tijdens een kopduel. Cross trainingen zijn zeer divers en compleet verschillende variaties van cardio, kracht en lenigheidsoefeningen komen hierin terug. Omdat je je concentreert op verschillende vormen van sport voorkom je dat je je eenzijdig ontwikkelt.
0
Fartlek training
Het Nederlandse woord voor Fartlek is vaartspel. Een Fartlek training bestaat uit lopen, fietsen enz met verschillende snelheden. Het bestaat uit afwisselende sprint anaerobe en rustige aerobe fasen. Het kan in elke sport gebruikt worden als het nodig is om de melkzuurweerstand en de basissnelheid van de atleet te verhogen

Fitness training
Fitness is een geheel van sporten en oefeningen die thuis of in de sportschool worden uitgeoefend. Een fitness training kan er op gericht zijn om bepaalde spieren of spiergroepen te trainen, of juist het uithoudingsvermogen en de conditie te verbeteren.

Functionele training
Functioneel trainen is een trainingsmethode dat erop gericht is om een lichamelijke handeling of functie te verbeteren of te ondersteunen. De oefening kan gericht zijn op bijvoorbeeld een taak in het dagelijks leven of in je sport. Een functionele training komt het beste tot zijn recht als het op een individu gericht is en niet op een groep mensen, tenzij deze groep hetzelfde doel nastreven zoals een sportteam. Een goed voorbeeld is een volleyballer die wenst om hoger te kunnen springen.
0
Herstel training 1
Hersteltraining is een rustige vorm van duurtraining. Het doel van deze training is om het herstel te versnellen na bijvoorbeeld een wedstrijd.
Door een lichte inspanning worden de afvalstoffen sneller afgevoerd. Een hersteltraining doe je tussen de 60 en 75% van je omslagpunt.
0
Herstel training 2
Na een blessure of ziekte is het van belang middels (loop en bal) oefeningen de verloren conditie en training en wedstrijdritme weer op te bouwen. Speciale hersteltrainingen spelen in op de mogelijkheden van de speler en versterken het herstel. De trainingen/oefeningen worden schematisch begeleid door een ervaren fysiotherapeut, loop of hersteltrainer, gespecialiseerd in herstel. Deze begeleider bepaalt in overleg met de technische staf wanneer de speler weer zover herstelt is om de groepstraining te hervatten.

Intervaltraining
Intervaltraining is een korte, krachtige vorm van fysieke activiteit, afgewisseld met langere rustperiodes of lichtere intensiteit. Je zou bijvoorbeeld 15 seconden kunnen hardlopen, afgewisseld met 30 seconden wandelen. En door zowel de snelheid als de tijd te variëren, kun je de manier waarop je lichaam reageert op de trainingsprikkel beïnvloeden. Afhankelijk van de lengte van de oefening en rusttijden, kan het anaërobe of aërobe training zijn.
0
Krachttraining
Een definitie van krachttraining is als volgt: krachttraining is een activiteit met als doel spieren te versterken/verstevigen. Zo kunnen voetballers aan krachttraining doen waardoor hun explosieve spierkracht kan toenemen, waardoor ze sneller kunnen sprinten om eerder bij de bal te zijn als hun directe tegenstander. Belangrijk is wel dat de krachttraining functioneel dient te zijn. Even zomaar snel een programma afwerken heeft dus totaal geen zin. Krachttraining dient begeleid te worden door deskundigen gespecialiseerd in krachttraining.
0
Metabole training
Metabool training is het invullen van de structurele en samengestelde oefeningen met weinig rust tussen de oefeningen. Metabolisme is hoeveel calorieën je lichaam verbrandt tijdens rust. Tijdens Metabole training doe je een poging om de calorieverbranding te maximaliseren en het verhogen van de stofwisseling tijdens en na het sporten
0
Plyometrische training
Plyometrische training is een trainingsvorm dat als doel heeft om de spieren een snelle, krachtige en explosieve beweging aan te leren, wat niet mogelijk is met de traditionele trainingsprogramma's. Deze training kam vrijwel in iedere sport worden toegepast en is met name gericht op het verbeteren van de behendigheid en coördinatie. Het is een efficiënte methode om de sportprestaties te verbeteren en het risico op blessures te verminderen.
0
Revalidatie training
Na een lange blessure of ziekte is het van belang middels trainingen/oefeningen verder te revalideren. Speciale revalidatietrainingen spelen in op de mogelijkheden van de speler en versterken het herstel. De trainingen/oefeningen worden begeleid door een ervaren fysiotherapeut, of sportarts gespecialiseerd in revalidatie.
0
SAQ Training
SAQ staat voor de trainingscomponenten: Speed (snelheid), Aglity (beweeglijkheid) en Quikness (reactievermogen).
Met SAQ training kan men de intensiteit en de complexiteit van de (conditie)training verhogen. Ook kan men met SAQ training de traditionele conditietraining uitdagender en gevarieerder maken. SAQ training verbetert het vermogen om krachten te kunnen produceren, af te remmen en dynamisch te stabiliseren tijdens bewegingen met hoge snelheid in verschillende richtingen.

Sportspecifieke training
Onder sportspecifieke training verstaan we trainingsvormen die er voor moeten zorgen dat de sporter beter wordt in het beoefenen van zijn specifieke sport. Bij voetbal zijn kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid door training te verbeteren. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld dat sportspecifieke krachttraining nooit de sport die de sporter beoefend negatief mag beïnvloeden. Simpel gezegd, een voetballer zal een ander krachttrainingsprogramma moeten afwerken dan bijvoorbeeld een schaatser.