--------------------------------------------

Voetbaltraining Homepage



Woensdag 03 oktober 2018      
Langer en harder trainen? Zo ga je de verlamming van je voetbalteam tegen!      
       
Voor Willem Weijs (ass-trainer en jeugdtrainer bij NAC Breda) betekent een hoge intensiteit dat een speler een voetbalhandeling (technisch, tactisch, fysiek of mentaal) met een maxima(a)l(e) tempo of kracht uitvoert. Het gebrek aan een hoge intensiteit wordt bijvoorbeeld zichtbaar wanneer er binnen een team een trage balcirculatie is en er nauwelijks positiewisselingen zijn - een beeld dat wekelijks voorbij komt in de Eredvisie. Denk daarbij aan het trage positiespel dat Ajax tegen ADO Den Haag op de mat legde en de evenmin flitsende bekerfinale van vorig seizoen, AZ-Vitesse. Het verhogen van de intensiteit is - in mijn optiek - een manier om tot beter, sneller, verrassender en dominanter voetbal te komen      

     

Met goede stellingen, en praktijkvoorbeelden gaat hij in op het verhogen van de intensiteit

 

 

     
Lees hier het hele artikel
 
Zaterdag 21 juli 2018
Tabata training voor voetballers
 
Een goede conditie is erg belangrijk voor voetballers en er wordt dan ook veel tijd aan besteed om deze te verbeteren tijdens de training. Er zijn echter verschillende methodes om de conditie te verbeteren. Natuurlijk kan men ervoor kiezen om lange stukken te gaan hardlopen, maar dit kost veel tijd en uit onderzoek blijkt dat interval trainingen veel minder tijd kosten voor hetzelfde of een beter resultaat. Bovendien kunnen interval trainingen bijkomende trainingseffecten hebben die goed van pas komen bij het voetballen. Een van de bekendste en effectiefste interval trainingsmethodes is die van Tabata. Maar wat is tabata training? Klik op de banner om het artikel te lezen.


Vrijdag 06 juli 2018 Bron: nlcoach.nl
Niet meer trainen maar anders: Gebruik van andere sporten in voetbal

 
Een voetbalcoach die gaat turnen en een cirkelloper opstelt, wielrenners aan de yoga, Ajax-voetballertjes op judoles, Raymond van Barneveld die mediteert. In een wereld waar elke millimeter of honderdste van een seconde het verschil kan maken tussen top of flop shoppen sporters steeds vaker buiten hun eigen winkel. Voetbaltrainer Foppe de Haan: "Misschien moeten we daar in Nederland mee beginnen: topsporters een week lang bij elkaar zetten om samen te trainen en te praten. Ze kunnen zoveel van elkaar leren.”
 
Lees hier het hele artikel
 
Vrijdag 30 maart 2018
Het amateurvoetbal moet flink aan de bak, 'Hoe zit het met het herstel?
 
Vanaf deze week start het amateurvoetbal met een ware inhaalrace. In een record tempo worden de komende vijf/zes weken de nog resterende wedstrijden afgerost. Er zijn verenigingen die nog 13 t/m 15 moeten spelen komende weken!!
Afbeelding invoegen
De trainer belangrijkste taak is om de spelers steeds fit aan de volgende wedstrijden te laten beginnen. Maar hoe lang duurt nu het volledig herstel na een voetbalwedstrijd? In het artikel: "Volledig herstel na een voetbalwedstrijd duurt langer dan gedacht" van allesoversport.nl staat het volgende vermeld:
  • De spronghoogte en zenuwaansturing: Hersteltijd 24 uur
  • Spierkracht volledig hersteld: minimaal 48 uur
  • De sprintsnelheid: hersteltijd 24 uur
Het mentale herstel kan echter zelfs drie dagen in beslag nemen
 
Lees het volledige artikel
 
Donderdag 08 maart 2018
Kracht, snelheid en coördinatie moeten zoveel mogelijk geïntegreerd worden in de opwarming
 
"Explosiviteit is een heel belangrijk wapen in het voetbal", vertelt Joost Desender. "Alles start met handelingssnelheid. We hebben de technische , tactische en fysieke handelingssnelheid. Daarnaast hebben we ook nog het mentale aspect. Met mijn clinic richt ik mij op de fysieke handelingssnelheid. Hoe kunnen we in een wedstrijd zo veel mogelijk acties op een correcte manier met de juiste snelheid, intensiteit en kracht uitvoeren, en dit natuurlijk een hele wedstrijd lang?" Afbeelding invoegen

Lees het artikel
 
Geplaatst 02-12-17 Bron:start2move.nl
Voetbalconditie: "Kijk niet naar het gemiddelde, maar naar het individu"Door Jelmer Siemons (start2move.nl)
 
"Ik zie vaak dat trainers kijken naar het gemiddelde. Dat houdt dus in dat veel spelers niet de prikkel krijgen die zij eigenlijk nodig hebben om fysiek gezien stappen te maken, ongeacht het niveau. Een trainingsprikkel kan voor een paar spelers een prima belasting (overload) zijn, voor een enkeling te zwaar (overbelasting), maar voor een grote groep te licht (underload) zijn" "Daarom ben ik voorstander van aanvullende belasting indien de speler dit fysiek gezien aankan. Enerzijds omdat het allemaal wel wat harder mag in Nederland, omdat we achter lopen ten aanzien van veel andere landen. Anderzijds om zo spelers individueel beter te maken door middel van specifieke
 
lees hier het hele (interessante) artikel

Bron: Start2Move.nl 2016
Voetbalconditie - 10 veel gemaakte fouten door voetbaltrainers -

Jelmer Siemons is eigenaar van opleidingscentrum Start2Move, met meer dan 20 locaties het grootste Fit!vak erkende opleidingscentrum van Nederland en specialist op het gebied van sport, fitness en health. Daarnaast was Jelmer onder meer verantwoordelijk voor het fysieke aspect bij de eerste selectie van SC Heereveen. Met zijn opgedane kennis probeert hij clubs een handje te helpen: "trainers maken heel veel fouten als het gaat
om de manier van trainen. Dat heeft puur te maken aan het gebrek aan kennis. Laat trainers een defenitie van voetbalconditie geven en veel trainers haken al af" 

Lees hier het volledige artikel

Bron: rohbiometrics.nl 12-04-2016
Fysieke eisen voetbal, per positie

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat voetbal in de laatste jaren een opmerkelijke fysieke ontwikkeling kent. Inspanningen vinden plaats aan een hogere intensiteit en er is minder hersteltijd tussen de inspanning in er wordt ook meer gesprint. Bij elke positie horen specifieke fysieke eigenschappen in een artikel bij rohbiometrics.nl vindt u per positie de fysieke eisen van een voetballer.

Lees artikel

12-11-2016
Hoe voetballers hun oog- body coördinatie kunnen verbeteren?

Speler A staat rechtop en heeft 1, 2 of 3 (tennis)ballen in zijn handen. Hij begint met deze ballen te jongleren.
Speler B speelt afwisselend telkens een bal op de linker en/of rechtervoet van speler A.
Speler A controleert de bal en speelt de bal terug terwijl hij blijft jongleren. (zie afbeelding)
http://www.visionsystemstore.eu/exercises.php

Bron: artikel uit hockey.nl Jolien Scholte 17-11-2015 
Hockeyers zijn fitter dan voetballers en rugbyers

Al jaren is er discussie discussie over welke sport de meest fitte sporters voortbrengt.
De Engelse Loughborough University heeft onderzoek gedaan naar hockey, voetbal en rugby, en wat blijkt? Hockeyers zijn het meest fit. Ze maken meer kilometers en sporten op hogere intensiteit dan voetballers en rugbyers

Sportwetenschappers van de Loughborough Universiteit hebben uren actiebeelden bestudeerd van het WK in 2014 in Den Haag. In de kern keken ze naar twee elementen: de afstanden die werden afgelegd in een wedstrijd en de intensiteit tijdens het rennen. Deze observaties deden zij ook in twee andere sporten: voetbal en rugby. Alle drie de sporten kennen, in een gemiddeld speelpatroon, sprinten, joggen, lopen en periodes van stilstaan. Onderlinge vergelijking leert dat hockeyers meer kilometers maken en ook op een hoger intensiteitsniveau bezig zijn dan zowel voetballers als rugbyers.

Hockeyers maken meer kilometers
Uit het onderzoek blijkt dat een rugby speler gemiddeld 94 meter afgelegd in 1 minuut en een voetballer gemiddeld 125 meter. De hockeyer loopt beiden eruit met gemiddeld 140 meter per minuut. Een hockeyer rent ongeveer 8 tot 9 kilometer gedurende een hele wedstrijd, blijkt uit het onderzoek. Voetballers komen vaak tot 10 kilometer of iets meer. Belangrijk om hierbij te onthouden, volgens de onderzoekers, is dat een hockeywedstrijd 70 minuten duurt en een voetbalwedstrijd 90 minuten. Hockeyers bereiken dus bijna dezelfde afstand als voetballers, in een 20 minuten korter durende wedstrijd.
Hoge intensiteit
Wellicht een nog betere graadmeter om de fitheid van een sporter vast te stellen is het aandeel van de wedstrijd dat wordt gespeeld op een hoog intensiteitsniveau. Een voetballer speelt slechts 9 procent van de wedstrijd op hoog intensiteitsniveau, dat wil zeggen op een hartslag van 85 tot 90 procent van het maximum. Rugby-spelers scoren al wat beter, met 20 procent van de wedstrijd dat op hoog intensiteitsniveau wordt gespeeld. Maar hockeyers spannen wederom de kroon: maar liefst 30 tot 40 procent van de wedstrijd wordt er op hoge intensiteit gespeeld. Gedurende dat hoge intensiteitsniveau rennen de hockeyers op snelheden boven de 19 kilometer per uur.

https://hockey.nl/nieuws/de-sport/onderzoek-hockeyers-zijn-fitter-dan-voetballers-en-rugbyers/

Bron: neveroffside.nl
Met deze trainingen wordt je voor elke tegenstander ongrijpbaar

Wat voor type speler ben jij of wil jij zijn? In onderstaand artikel van neveroffside.nl artikel vertellen ze je, onder andere, hoe het komt dat de één een geboren sprinter is, terwijl andere spelers het hele middenveld kunnen afstruinen zonder dat ze ook maar enigszins vermoeid raken. Ook vertellen we je hoe jij de conditie krijgt van een echte box-to-box-player of hoe je het beste kunt trainen om je topsnelheid te optimaliseren en 90 minuten lang het kalk van de zijlijn kan blijven sprinten.

Lees het artikel



Trainingsleer
Sporttraining




















--------------------------------------------