0









Zaterdag 23 juni 2018
Kinderen blessure preventie: W-up om ACL blessures te voorkomen
 

Blessures zijn een onderdeel van sport. Dus het past alleen dat als je traint voor voetbal, je ook moet trainen om blessures te voorkomen. Letselpreventie voor kinderen is bijzonder kritisch, aangezien meer dan 1,5 miljoen kinderen elk jaar hun knieën en enkels verwonden. ACL Blessures bij kinderen nemen vooral toe, met een toename van 400% in het afgelopen decennium.

 
Donderdag 08 maart 2018
Kracht, snelheid en coördinatie moeten zoveel mogelijk geïntegreerd worden in de opwarming

"Explosiviteit is een heel belangrijk wapen in het voetbal", vertelt Joost Desender. "Alles start met handelingssnelheid. We hebben de technische , tactische en fysieke handelingssnelheid. Daarnaast hebben we ook nog het mentale aspect. Met mijn clinic richt ik mij op de fysieke handelingssnelheid. Hoe kunnen we in een wedstrijd zo veel mogelijk acties op een correcte manier met de juiste snelheid, intensiteit en kracht uitvoeren, en dit natuurlijk een hele wedstrijd lang?" Afbeelding invoegen
Lees het artikel

24-12-16
Stel jou ideale warming-up samen met Conti Warming-up

De firma 'Continental banden' is de sponsor van het in 2014 in het leven geroepen FIFA-programma Conti Warming up.
Wat is Conti Warming-up? In de autosport is een opwarmronde essentieel voor alle onderdelen van de auto en vooral om de banden op temperatuur te brengen. Een koude band kan gewoon niet zo goed presteren als een warme band.
Voor voetballers geldt dat hetzelfde. Continental heeft in samenwerking met de FIFA de stap genomen om (jonge) voeballers en coaches aan te moedigen om hun warming-up zo effectief mogelijk uit te voeren. Het programma hoopt hiermee de prestaties te optimaliseren en de kans op blessures te minimaliseren.
Hieronder vindt u het officiele FIFA programma en de Nederlandse versie van de KNVB.
DEZE *goede) SITES ZIJN HELAAS INEENS VERDWENEN! trainershoekske gaat op onderzoek waarom?



23-12-2016
Warming-up en cooling-down

De warming up behoort een verplicht onderdeel te zijn van elke training of wedstrijd. Want met de warming-up bereidt u uw lichaam voor op de komende inspanning. Tijdens de training of wedstrijd kan de hartslag oplopen tot wel 180 slagen per minuut. Het hart moet zich geleidelijk kunnen aanpassen. Als u vooraf een warming-up doet, past het lichaam zich als volgt aan:
  • De hartfrequentie en de inhoud van de hartspier nemen toe. Daardoor kan het hart meer bloed per minuut rondpompen. Dit is van belang omdat de spieren meer zuurstof nodig hebben;
  • De luchtwegen worden wijder, omdat er meer longblaasjes opengaan. Ook de doorbloeding van de longen neemt toe. Daardoor kan er meer zuurstof worden opgenomen;
  • De lichaamstemperatuur in de spieren wordt hoger. Dit versnelt de stofwisseling;
  • De hersenfuncties passen zich aan, van rust naar inspanning.
Een goede warming-up bestaat uit drie onderdelen:
  1. Circulatie warming-up (algemene warming-up)
  2. Rekoefeningen
  3. Sportspecifieke warming-up
Bron: http://www.sportzorg.nl  Lees het hele artikel

22-12-2016
(Statisch) Spieren rekken zin of onzin?

Eind jaren '70 begon iedereen statisch te rekken. Leidraad daarvoor was de bestseller 'The Stretching Methode' geschreven door de Amerikaan Bob Anderson. Het is een vast ritueel voor veel sporters: voor het sporten opwarmen en rekken. De discussie laait steeds weer op over de zin en of onzin van rekoefeningen. Volgens de huidige inzichten heeft het geen enkele zin om voor of na een inspanning te rekken. Vrijwel alle sportartsen zijn het tegenwoordig hiermee eens hoewel bij sommige blessures het advies om te rekken nog wel wordt gegeven. Rekken maakt spieren niet langer. Het lijkt alleen maar of je steeds verder kunt komen door te rekken. Er gebeurt echter maar één ding: Door regelmatig rekken gaan spieren bij het rekken minder 
snel pijn doen. Het enige dat dus wordt opgerekt dat is de pijngrens.
Bron: http://www.dekoele.nl Lees hier het hele artikel